Balans försämras med åldern

Att kunna hålla balansen är en av våra viktigaste fysiska förmågor. Balanssinnet regleras av vår syn, balansorgan i innerörat och proprioceptorer under våra fotsulor. Med åren blir vi allt sämre på att hålla balansen men i likhet med andra fördigheter som styrka, uthållighet med flera så är balans träningsbart.

Ålder tar ut sin rätt

När åldern börjar ta ut sin rätt förämras vår balans steg för steg. Det börjar redan vid 40-årsåldern då synen för många börjar försämras. Vi blir sämre på att bedöma avstånd och föremålens hastighet och riktning. Det är en av anledningarna till att äldre personer finner det svårt att åka rulltrappa nedåt.

Tai Chi perfekt balansträning

I Kina tränar många äldre Tai Chi, en ultrarapid konstart och tillika en ypperlig träningsform för att stilla sinnet och träna upp balansen. Min personliga reflektion är att de gamlingar som jag mött i ett otal olika kinesiska parker på morgonkvisten är rörligare och stabilare än vår egen befolkning. Inte undra på. Rörelserna utförs långsamt, med anpassad andning och inte minst med full medvetandekontroll. ”Mind over Body” har diskuterats sedan filosofen Decartes tid på 1500-talet.

René Descartes föddes 31 mars 1596 i La Haye en Touraine i Touraine och dog för övrigt den 11 februari 1650 i Stockholm. Descartes var en fransk filosof, matematiker, vetenskapsman, präst och jurist. Känd för Dualismen och sin åsikt om att kropp och själ är olika entiteter.

2 kommentarer Lägg till

  1. Hej och tack för fina tankar.

    Det som du skriver här är sant, det tvivlar jag inte på. Lite frågor väcker för min del att jag finner inte så mycket funderingar som skulle få den som läser att kommentera.

    När jag läser under rubriken ”om bloggen”, så beskriver du den som något du tänkt delge till andra för att läsa.

    Är meningen alltså att du vill väcka diskussion, eller är bloggen bara en faktablogg och att visa några rörelser?

    Viss innehåll, som du skriver väcker mitt intresse att diskutera vidare men det som jag kommenterat hittills väcker inte så mycket intresse hos någon annan. Risken är att det blir en brevväxling mellan oss två.
    Inte mig emot, men det skulle vara trevligt att få läsa fler synpunkter om just balansen t.ex.

    Vilka tankar väcker den här rubriken hos mig? Det är lite historik om personer som har betydelse, men i vilket sammanhang har personerna när det gäller t.ex. Tai Chi?

    Du nämner balansen. Den är jätteviktig egenskap och central just när man blir äldre. Min tanke är just att motverka fallolyckor genom att träna Tai Chi regelbundet och därmed få bättre balans. Reaktionsförmåga blir snabbare och det är lättare att agera och motverka fall t.ex. vid halka som det ibland är på vinter, mer eller mindre, beroende var man bor.

    Det är väl dumt av mig att inte använda hjälpmedel som ”broddar” och att jag därmed riskerar att halka och falla. Tänker att om jag inte klarar av att gå på halkigt underlag är det inte bra när jag sedan ibland glömmer att sätta fast broddar på mina skor. Är det inte bättre då att hela tiden träna att gå utan broddar för att försöka bygga upp balansen (musklerna).

    Min erfarenhet, som givetvis inte är så väldigt omfattande, är att vissa mediciner kan orsaka obalans, så det blir svårt att gå nerför trappan.

    Menar inte att folk ska sluta ta mediciner, nej! Menar bara att svårigheter att gå nerför i trappan kan orsakas av flera olika anledningar och inte bara av att man blir äldre.

    Det är också så att Tai Chi är redan en aktivitet i många länder och folk är intresserade att lära sig det. Många har förstått att det är en bra sak att träna just bl.a. för balansen men också att bygga upp mental förmåga via harmoniska rörelsemönster och lugn andningsteknik.

    ….tänkte jag, Ritva

    1. linyvonne skriver:

      Hej Ritva Jag tycker alltid att det är trevligt med inlägg och lite diskussion så jag uppskattar din kommentar och dina tankar. Jag har en hel del Tai Chi och qigong filmer upplagda på min facebook yvonnelinofficial om du vill hänga på. Jag har några kortvarianter med viktöverföringstekniker som är superbra för medveten balansträning dessutom. Du har helt rätt angående det där med orsak till balanssvårigheter. Det är inte enbart åldern utan nedsatt syn är ett annat exempel på försämrad balans. Svag muskulatur som du är inne på är en annan påverkande faktor om inte annat när man ska förebygga ett fall. Det är nu över 40 år sedan jag började med tai chi och qigong och jag måste säga att det varit väldigt bra för mig som komplement till annan träning. Jag berättar mycket om min resa i den österländska världen här och på FB som du ser. Ligger mig varmt om hjärtat.

Kommentera