Hellre snäll än gnäll och skäll

on

Det finns ett gammalt ordspråk som säger att om du inte har något positivt att säga så säg ingenting. Det kanske inte stämmer helt om man är en fajter i näringslivet. På den andra sidan Atlanten är det inte ovanligt att man kritiserar sina konkurrenter som ett led i sin marknadsföring såsom fajten mellan Coca-cola och Pepsi exempelvis.

I Sverige är nog inte lika kaxiga men faktum är att det finns vetenskapliga studier visat att det finns ett samband mellan kritik och uppmärksamhet. En yttre fiende triggar med andra ord.

I en studie såg man exempelvis att de som kritiserade ett konkurrerande företag på Facebook, i detta fall Burger Kings kritik i 564 inlägg mot två konkurrenter, erhöll ett stort antal stöd från sina följare och anställda.

Bäst av allt för företaget var att det ökade lusten att köpa den kritiserade produkten. På Twitter undersökte forskarna mer än en och en halv miljoner tweets och fann att bolag som nämnde sina konkurrenter fick fler likes.

Jag har definitivt betänkligheter när det gäller att ha baktal och kritikgivning som en del i sin marknadsföringsplan. Detsamma gäller på individnivå. Jag tror att det lönar sig att vara snäll och visa vad man är bra på istället för att kritisera andra. Men samtidigt gäller det att vara tydlig och stå för sina åsikter även om det är obekvämt i samtiden såsom exempelvis att tala om ortorexi.

Referens

Berendt, J., Uhrich, S., Borah, A., & Kilduff, G. J. (2024). The rivalry reference effect: referencing rival (vs. nonrival) competitors in public brand messages increases consumer engagement. Journal of Marketing Research61(6), 1058-1078.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.