Att komma igång

on

yvonnelin_träning_ortorexi_aboxTrögheten är påtaglig

Att komma igång kan ibland vara svårt. Det finns det där som kallas ”inertia” eller tröghet. Att sätta en fysisk kropp i rörelse kräver energi som man säger i fysikens värld. Det går ju ganska bra att säga detsamma i hälsans värld. Det kräver energi när man ska sätta sin kropp i rörelse. De första två minuterna av en löprunda känns extra tunga. Hela motorn drar igång men det finns ännu inte kapacitet att utnyttja det syre som vi så friskt andas in, till vår energiförsörjning. Så ett råd är att inte gå ut med ilfart och blåljus för då blir resten av loppet inte så angenämt. Men kanske är det vårt mentala motstånd som är det svåraste att övervinna?

Mjukstart är smart

Att mjuka upp innan loppet är att mjukstarta vilket inte alls är så dumt för det förbereder både kropp och själ. Många funderar långt och länge på att komma igång men ofta handlar det inte om just nu utan imorgon. Så förblir man kvar i den sköna soffan och kollar på Netflix istället. Det är mänskligt att inte vilja utsätta sig för något som man minns var tungt och kämpigt. Så här kommer ett råd till; starta med förnuft vilket betyder lägg upp en plan som är anpassad till din potential och dina möjligheter.

yvonnelin_träning_ortorexi_donnieFull gas – fullt ras

Att köra ful gas efter semestern för att sluta innan september gått ut är inte en vidare träningsplan. Att bara köra igång gör mig mållös för den som inget mål har kan ju knappast komma i mål. Om målet är att skaffa sig en bra form konditions- eller styrkemässigt så hör och häpna; 2 timmar per vecka kan räcka mer än väl. Så länge man genomför passen med lagom belastning/intensitet, tillräckligt länge och som sagt på veckobasis. Även en timme kan räcka men då behöver man sannolikt hjälp med träningspassets innehåll och genomförande. ”Ju mindre tid desto mer kunskap krävs”.  Pass på; det betyder inte att ”ju mer desto bättre”. För mycket, för hårt eller för länge kan leda till skador. För lite, för kort tid och får låg belastning leder oftast till ett uteblivet resultat.

Självinsikt inte heller att förakta

Lite självinsikt kan även det vara bra att ha. Om jag inte tränat sedan lumpen eller tränat en gång om året (för att sedan rehabba en månad) kan jag inte gå igång som Bolt (som för övrigt kan ladda 75 glödlampor med den energi han har i starten).

 

En kommentar Lägg till

  1. Emelie K skriver:

    Bra och relevant inlägg. Kan relatera mycket till hur det blir när man startar från noll och sätter orimliga mål och krav. Visserligen styrd av ortorektiska tankar, men än så viktigt att veta att kroppen behöver tid att bygga upp och inte gå från 0 till 100 – blir lätt en spurt rätt in i kaklet då!

Kommentera