Bod Pod – det magiska ägget

on

anatoligrigorenko_bodpod_ylabMin följeslagare i femton år

Det är nu femton år sedan Bod Pod – ett till synes gigantiskt ägg som mäter kroppssammansättning, immigrerade till Sverige. I själva verket mäter Bod Pod kroppens densitet och med det som bas får man fram Fettvikt (FV) respektive Fettfri vikt (FFV).  Det är ett utomordentligt tillförlitligt mätinstrument som mäter vad som avses med maximalt en procents felmarginal. Detta ska jämföras med impendansvågens cirka 14% felmarginal och kalipermätningens nära på 40% felmarginal.  Vad menar man då med dessa procent?  Man jämför helt sonika alla instrument med det bästa instrument som finns och ser hur mycket det skiljer sig från denna Gold Standard. Inom kroppssammansättning är gold standard undervattensvägning (UWW).

Säker och användarvänlig

Varför jag och många med mig föredrar att använda Bod Pod för fettmätning är ganska enkelt. Det är inte lika blött, det är inte lika svårt att sitta i en torr kammare som på en våg under ytan med mera. Kort sagt, den är användarvänlig. Men inte minst, det tar maxi femton minuter från start till man är färdig. Jag har genomfört över 3000 mätningar tills nu och inser hur viktigt det är att inte bara kunna mäta utan även att kunna tolka resultat och bedöma rimligheten i resultaten. Det handlar om ett samarbete mellan instrument och testledare som påverkar vad man kallar validitet och reliabilitet. Det första är att mäta vad man avser att mäta och det andra avser tillförlitligheten när man upprepar mätningar. Bod Pod säkerställer att mätningen blir korrekt genom att jämföra två mätningar. Om de är olika krävs ytterligare mätningar.

Låg fettvikt kan straffa sig rejält

yvonnelin_ultrathinVad är riktlinjerna för andel fett i kroppen kan man då undra. Kvinnor bör ligga lägre än 30% och män lägre än 20% brukar man säga. Men det här är ur ett kardiologiskt perspektiv för att minska risk för hjärt- och kärlproblematik. De flesta kan med fördel ligga runt 25 respektive 15%. Yngre personer ligger något lägre än äldre men det är viktigt att man kommer ihåg att: LÄGRE FETTVIKT ÄR INTE ALLTID BÄTTRE. Det faller på sin egen rimlighet eftersom den som ligger lägst är den som dör. När kvinnor går under 20% brukar mensen försvinna och precis som för män under 10% uppvisar de en rad olika ohälsotecken.  Svältvikt är ohälsosamt och kan kosta både prestationsförmåga och hälsa.

Olika referensvärden för olika personer och idrotter

Till mitt jobb kommer både motionärer och elitidrottare för att göra tester av olika slag. Själv arbetar jag med kampsportare på landslagsnivå. Kamsport sker i viktklasser så de flesta bantar ner sig till tävlingar men därefter går man upp i träningsvikt igen. Det är mestadels motionärer som tror att man ska ligga på en svältvikt (fettmässigt) under hela året. Att ligga på extremt låga fettprocenter är ett upplägg som definitivt inte är hälsosamt eller bra för prestationsförmågan. Sist men inte minst, olika referensvärden gäller för olika kön, åldrar och idrotter (inklusive positioner inom lagidrotter).

 

Kommentera