Året var 2000 och jag var i färd med att skriva min bok Wellness. Då fanns inget konsensus för vad begreppet stod för så jag definierade det som ett tillstånd av god fysik och psykiskt välmående. Med åren kom allt fler att beskriva Wellness som ett tillstånd där man mår fysiskt och psykiskt bra kort och gott. Det är ett begrepp som beskriver ett fysiskt och mentalt tillstånd med andra ord.
Men sedan kom Tyskland med flera nationer och kallade olika produkter för wellness. Ofta handlade det om skönhetsprodukter men även en italienskt företag som tillverkar gymutrustning började kalla sitt företag för the Wellness Company. Man sålde däremot endast produkter för fysisk träning.
SPA- anläggningar följde efter och helt plötsligt kunde man även köpa wellnesstjänster. Nyligen var det Gwyneth Paltrows livsstilsföretag som anklagades för att sälja allt möjligt under wellnessbegreppet. Oavsett det var produkter för sex, skönhet eller psykisk ohälsa.
Hennes företag GOOP säljer allt från kristaller, energilappar, vaginadoftande ljus, energivatten och mycket annat som saknar vetenskapliga belägg som styrker de effekter som utlovas. All kritik som hon och företaget fått har snarare ökat än minskat försäljningen. Svenska Dagbladets Emil Arvidson hade en mycket bra artikel om Goops produkter den 26 januari för dig som vill läsa mer.
Hur ska man tolka det faktum att konsumenten köper på trots att effekterna uteblir. Eller kanske upplever de någon slags placeboeffekt? Jag minns ett tillfälle då Ylab just öppnat på Drottninggatan i Stockholm och vi fick besök av en ”energidoktor” som han kallade sig. Han gick fram till min man Anatoli, som är forskare för er som inte vet, svävade med handen framför honom och sa ”du har 95”.
Av vadå, frågade Anatoli men det kunde inte energidoktorn svara på varpå han försvann. Men han lämnade sitt visitkort på bänken ifall vi skulle behöva – ja vad kan man fråga sig.