Tips för bättre sömn

I två tidigare inlägg hittar du tips för bättre sömn. Fasta rutiner är ett nyckelord för den som vill sova bättre även om det kan vara svårt att genomföra för dig som arbetar i skift eller har oregelbundna arbetstider. Sömnproblem har en högre representation bland skift- och nattarbetare för övrigt. Tips på nya rutiner för dig som lider av sömnproblem:

yvonnelin_morgontuppKliv upp samma tid. Vardag som helg. Det underlättar för din biologiska klocka att ställa in sömn och vakenhet.

Papper och penna vid sängbordet. Stress leder inte alltför sälla till att man funderar över nästa dags sysslor. Skriv ner allt på ett papper och lägg sedan undan blocket.

Inrätta en pre-sovrutin. Kanske en rutin där du äter på en bestämd tid före sänggåendet, successivt sänker belysningen i TV-rummet och kopplar av innan du går till sängs.

Ta power-naps. Om du sover mindre än 7 timmar som vuxen (9 timmar för tonåringar) kan en 20-30 minuters tupplur på dagen underlätta. Men undvik längre tupplurer!

yvonnelin_traning_taichi_vagenTai chi innan du lägger dig. Lär dig några enkla övningar (jag kommer att lägga upp några) för avspänning. Fem minuter innan sänggående är allt du behöver.

 

En kommentar Lägg till

Kommentera