Protein pudding Går man på den lätta luringen?

Efter rundan runt Karlbergskanalen idag, (där jag för övrigt såg en fågel som mobbade sina ungar i vassen) gick jag och min man för att inhandla frukost. På en pall mitt på golvet stod hundratals burkar med benämningen Proteinpudding.

yvonnelin_kost_hälsa_träning_fettfobiI en värld där man lyckats skrämma upp folk så till den grad att man utesluter fett (i tron att man annars blir fet eller dör i hjärtinfarkt) samtidigt som man radikalt minskar sitt intag på kolhydrater (i tron att man annars blir tjock och får diabetes) är det lätt att tuta i folk att proteiner är det man bör äta. Det är ju det enda kvarvarande energisubstratet som finns kvar när fett och kolhydrater uteslutits. Piller, pulver och hyllmeter med kvarg och andra produkter som rubriceras som proteinkällor säljer som aldrig förr. Föregående år ökade kvargförsäljningen med 75% sägs det.

Dosering är A och O för god hälsa och det är viktigt att förstå att mycket eller för lite kan vara lika illa. Man kan dö av vätskebrist men även av övervätskning och detsamma gäller för exempelvis salt. Kroppen far illa av underskott på fett och kolhydrater i kombination med överdosering protein. Proteinbehovet ligger på ett genomsnitt av 0,66g per kilo kroppsvikt per dygn. En säkerhetsmarginal gör att Livsmedelsverket rekommenderar 0,8g/kg/dygn för att tillgodose behovet hos de som ligger under det statistiska normvärdet. Idag hänvisar många till att tränande personer behöver mer vilket inte är helt fel. En elitidrottare kan faktiskt behöva det dubbla, men då talar vi om kraftsporter på elitnivå och inte om Nisse från Manpower som gymmar.

yvonnelin_träning_sanda_ylabwellcareJag tror att man behöver lite självinsikt här och fundera över om man verkligen är en elitidrottare som inte kan prestera på träningen utan att peta i sig proteiner i alla dess former. Har man i över huvud taget provat med att förbättra sitt träningsupplägg och utförande? Eller är det som grabben med två bärkassar kosttillskott sa till mig; Jag ska börja hårdträna, det viktigaste med träningen är kosten. Jag må vara traditionell fd elittränande och långvarig motionär men är inte det viktiga med träningen själva träningen? Måste motionärer optimera sina resultat med tillskott och dieter?

I flertalet utbildningar till personliga tränare, lär man sig anatomi och grundläggande kostlära (ofta baserat på kroppsbyggarideologier). Njurmedicin hör inte till de ämnen som brukar ingå, så risker med överdosering är inte ett fokus. Kanske är det en anledning till att motionärer gladeligen petar i sig alla de proteinshakes som en PT rekommenerar? Eller är det bloggare som får många att tro att man måste äta pulver för att inte få proteinbrist? Gör en test; googla på proteinöverskott och skumma igenom alla som har kommentarer om detta. Lägg märke till om det finns någon av de som uttalar sig som inte säljer egna tillskott.

yvonnelin_kost_träning_ylabwellcareBör vi börja förtydliga andra produkter utöver proteinpudding;  plåtbil, plastglasögon, kolhydratslimpa, zinkfärs, magnesiumvatten…nja kanske inte.

Frukostdags, yoghurten och croissanten väntar.

 

 

 

Kommentera