Perspektiv på magövningar

on

yvonnelin_situpSit ups vs pilates upprullning

Just hemkommen från PT utbildning på Ylab. Alltid lika roligt och idag var det tillämpad rörelselära som stod på schemat. Det finns en del klassiska sit ups och så även klassiska pilatesövningar som ibland kommer på kollisionskurs. Sit ups görs med ländryggen pressad mot underlaget medan pilates upprullningen sker med naturlig svank. Sit ups görs vanligtvis med böjda ben medan upprullningen görs med raka. Varför gör man så olika?

yvonnelin_upprullningSyftet avgör vad som är rätt eller fel utförande

Syftet med övningarna skiljer sig åt. Det är det korta svaret. Sedan kan man diskutera om anledningarna till att man gör på det ena eller andra sättet låter rimligt. Att undvika raka ben i syfte att inte arbeta med höftböjarna är en tanke när man förordar böjda ben. Men, höftböjarna finns med även där så varför inte vinkla ut knäna eller utåtrotera i höften om man vill undvika aktivering av höftböjarna (m Iliopsoas)?

Så var det den naturliga ryggen det vill säga att man inte tippar bäckenet i inledningen till en upprullning. Det traditionella syftet med övningen var rörlighetsträning för ryggen. Att det sedan aktiverar den raka bukmuskeln är som det är. Tillvägagångssättet är att rulla upp långsamt utan ryck och runda kota efter kota. Om det tar stopp så stannar man där och låter tiden ha sin gilla gång. Den aktiva rörlighetsträning som det innebär gör ryggen rörligare med tiden. Om det är styrkan som fallerar kan man starta från sittande och rulla ner tills det känns som att man ska falla. Andas ut och rulla upp igen.

Kommentera