Affärsmän saknar kulturell bildning

on

En väldigt bra artikel i DI Weekend idag. Artikeln handlade om varför våra affärsmän inte är särskilt bevandrade inom konstens värld. I Paris drar man uppenbarligen lott över vem som måste ta en affärslunch med en svensk. Man vill  inte äta lunch med svenskar eftersom dom endast kan prata om affärer eller golf. ”Ingen har läst romaner, ingen har sett någon konst och ingen har någon religion” står det att läsa i DI.

Jante är där igen

Man har undersökt varför det förhåller sig på det här sättet, det vill säga varför verkar det vara en stor klyfta mellan konsten och näringslivet. Ursprunget sägs vara den gamla kära jantelagen som anser att affärsmän som talar om konst och litteratur framstår som överlägsna och att de vill vara förmer än andra.

En resa i ditt inre

Konst och skönlitteratur erbjuder en själslig vandring i fantasins värld. Den berikar vår analytiska förmåga vilket även är en tillgång även i affärsvärlden  enligt min alldeles egna åsikt. En fantasilös entreprenör är ju inte mycket att ha när kreativa idéer ska ta form. Dostojevskijs Idioten kan man ha lika mycket nytta av i affärslivet som man har av Tolstoys Anna Karenina eller Zolas Therese Raquin i kärlekslivet. Eller vad sägs om den mest kända litterära inledning till en roman (Anna Karenina):

”Alla lyckliga familjer liknar varandra, men varje olycklig familj är olycklig på sitt eget vis.”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.