Pilatesfavoriter

PILATESMETODEN HÅLLER ÄN

Om man söker på pilates idag utlovar de flesta ”försäljarna” snygga och vältrimmade kroppar och visst är det så. Du blir vad du tränar och tränar man enligt pilatesmetoden får man en jämn fördelning av belastningen på ett flertal muskler. Med andra ord blir resultatet inte samma bulk som när man pumpar en muskel i taget. Teknik och utförande är däremot A och O och att hetsa sig igenom övningarna straffar sig. Belastningen minskar som regel varmed träningseffekten uteblir.

Jag började min Pilatesresa i U.S.A. en gång i tiden när man inte fick kalla träningen för Pilates eftersom en av Josef Pilates elever hade varumärkesskyddat namnet. Vi var ett gäng som slet med övningarna disciplinerat och målmedvetet. De flesta var musikalartister på Broadway som kompletterade med träning utanför sina föreställningar. Några av favoritövningarna för min del är den klassiska upprullningen, Jack Knife, Teaser eller varför inte 100.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.