Att väcka känslor i marknadsföring

Skräckpropaganda

yvonnelin_raddkattBudskap kan göras effektivare när de framkallar rädsla. Det här är inget nytt utan något som marknadsföringsexperter känt till i många år. Herbert Spencer proklamerade redan 1851 att ”opinion is ultimately determined by feelings and not the intellect”. Bilden på den döde pojken vid Medelhavets strand var ett exempel på hur en enda bild kom att få människor över hela världen att agera.

Livsmedel med skrämmande konsekvenser

När livsmedelsindustrin vill påverka våra val kopplar de numera gärna ihop nyttan med olika livsmedel . Förr var det smaken men nu är det välgörandefaktorn fysiologiskt som påpekas. Hur hänger det ihop med känslor kan man undra? Jo, känslor av rädsla finns redan långt innan konsumenten beger sig till affären. Skrämmande budskap och larmrapporter från forskare, förskole- och idrottslärare, föräldrar och tränare med många fler har redan resulterat i rädsla. Akta dig för att bli fet, få hjärtinfarkt och dö i förtid om du äter…………….och så vidare.

yvonnelin_auktoritetVi är lätta att övertala

Att övertala är något av en konst. Vi är inte mer än människor och vi vilseleds inte alltför sällan av smarta budskapsförmedlare. Auktoriteter har lätt att övertyga oss liksom personer som vi tycker om. Om andra tycker något följer vi gärna efter och ibland köper vi något för att alla andra har det. Andra gånger för att ingen har det. Med få saker slår så kraftfullt som när någon attraktiv person försöker övertala oss. Clooneys Nespresso säljer och Sauvage för att ni vet vem finns på omslaget.

Beauty pays

yvonnelin_vackerSå när någon vacker person går på catwalken vill vi gärna ha klänningen. När någon visar magrutorna leds vi till att tro att just de måste ha det fantastiska träningsprogrammet. Eller så är det proteinpulvret på deras blogg som gjort susen……

Kommentera