Antioxidanter försämrar tränings effekten

Antioxidanter har lovordats i hälsodebatten (om än först och främst av de som säljer kosttillskott) såsom något ”nyttigt” för att förhindra oxidativ stress. Men för stora intag kan försämra träningseffekten.

Vid stora intag av C-vitamin får mitokondrierna, musklernas förbränningsstationer, helt enkelt sämre förutsättningar för fysiologisk anpassning vilket försämrar uthålligheten. Gammal information men värt att påminna om.

Träningseffekten försämra mitokondriernas biogenes

Om du tränar på en prestationsinriktad nivå kan det vara bra att veta att antioxidanter försämrar träningseffekten. Detta eftersom de förhindrar kroppens cellulära förmåga till träningsanpassning. En fysiologisk anpassning (adaptation) är den förbättring som sker när man har utsatt kroppen för belastning såsom vid träning.  Ökade krav på kroppen leder till förbättrad kapacitet förutsatt att man väljer rätt belastning, adekvat vila och inte tuggar i sig för mycket antioxidanter.

Nu gäller det att hålla tungan rätt i mun, slutsatsen är inte att man ska sluta äta apelsiner.  Måttliga mängder är alltid en bra måttstock och glöm inte att det handlar om uthållighet vid prestationsträning.

Referens:  Gomez-Carera et al., (2008). Oral administration of vitamin C decreases muscle mitochondrial biogenesis and hampers training-induced adaptations in endurance performance. Am J Clin Nutr 87, 142-9.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s