Därför stagnerar man i träningen

on

Ackommodation – när träningseffekten uteblir

Det finns ett begrepp inom träning som kallas för ackommodation vilket handlar om att man stagnerar i utvecklingen. De flesta har nog varit med om att man tränar och tränar utan att se något resultat. Det kanske vanligaste misstaget är att man underskattat återhämtningen. Det tar tid för proteinsyntesen att bygga upp vad som brutits ner. Så vila dagen efter träning är att rekommendera.

Belastningsvariation

I övrigt tycker kroppen om att få variation när det gäller belastningen. Någon dag lite tyngre och någon annan dag lite lättare belastning. Vad är då belastning? Ju, hur hårt, hur länge och hur ofta. Variera en sak i taget när du ökar eller minskar någon av de tre faktorerna intensitet, duration och frekvens. Ett annat tips är att variera övningarna som du gör. Samma övningar och upplägg dag ut och dag in innebär att kroppen adapterat det vill säga vänjer sig och att resurserna räcker till. Ingen anledning att förbättra kapaciteten med andra ord.

När du byter övning (även om samma muskler rekryteras) är det ofrånkomligt att hastighet, hjälpmuskler, ledvinklar eller belastning förändras något. Förändring stimulerar så variera mer helt enkelt. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.