Äldres ensamhet och isolering

on

Ensamhet och isolering är två faktorer som ofta leder till psykisk ohälsa. I dessa coronatider är våra äldre inte bara ensamma utan även isolerade i sin rädsla att bli drabbade av covid. Nyhetsrapportering som dessutom politiserats så att man gång på gång nämner att det är uteslutande äldre som dör gör inte det hela bättre. Dels är det inte sant och man behöver inte vara forskare för att förstå att hot om död påverkar psykiskt välmående negativt.

Så vad behöver vi göra för att underlätta för de äldre som är isolerade hemma nu när vi inte vågar hälsa på? Mitt personliga tips är att engagera dom i aktiviteter som förbättra den kognitiva förmågan, det vill säga våra högre tankerelaterade funktioner. Som äldre löper man en högre risk att utveckla demens av intellektuell inaktivitet. Självklart har även fysisk aktivitet en viktig roll att spela men det tror jag många redan vet så nu blir det fokus på mentala aktiviteter som förebygger hjärnans åldrande.

Det här kan du tipsa dina äldre nära och kära om

Daglig fysisk träning femton minuter kan jag erbjuda via facebook ”må bäst med Yvonne” där det finns en hel hög med femtonminutare men jag föreslår framför allt stolgympan. Mental aktivitet är utomordentligt bra så varför inte ta en fem-minutare om dagen som även det finns på samma sida. Sedan tycker jag att man bör vara ute på sociala medier för det gör att man känner sig mindre ensam. Anhöriga bör se till att lägga upp bilder och skriva dagliga små uppdateringar om vad som händer i familjen.

Mer TV-spel

Sist men inte minst skulle jag vilja föreslå lite tuffare kognitiva utmaningar än endast korsord. Brädspel med familjen on line? Sudoko – absolut men varför inte lite TV spel? Interagerandet och att vistas i komplexa miljöer där man måste analyser, fatta beslut och agera är toppen för att hålla hjärnan i trim. Nej det är inget skämt utan det har visat sig i flera vetenskapliga studier. För dig som är ensam, har tid och tycker om vetenskapliga studier (troligtvis inte farmor) kan du tugga i dig exempelvis Hertzog et al., 2009, Enrichment effects on adult cognitive development.

Man är aldrig för gammal för att lära sig är vad som gäller både fysiskt och psykiskt.

Just nu tränar våra äldre med hög risk isolerat och med coacher som inte träffar andra än sin familj, när de besöker Ylab. De som är extra rädda får vara ensamma med sin coach i träningslokalen. Det är en väldig balansgång när man som äldre behöver få rehabilitering och träffa levande personer men samtidigt inte kan riskera att smittas av corona. Vi som jobbar på Ylab går omlott så långt det behövs och fördelar kunder på olika rum. Så har vi följt vår värdegrund Helhetshälsa och Wellness med vetenskap som grund.

Må bäst med Yvonne

Kommentera