Balans kost och träning

Den här balansakten verkar vara den svåraste av alla för de allra flesta dessutom. Oavsett om man lider av #orthorexia athletica eller jojobantar hamnar många i ytterlägen där jämvikten rubbas. Som en boll som rullar fram och tillbaka.

Från ett ytterläge till ett annat

Ena stunden tycker man att man äter perfekt och tränar lagom för att i nästa stund låta det övergå i kaos. Ett kaos bestående av överätning eller hetsätning om det vill sig illa. Förlorad kontroll leder inte alltför sällan till om än strängare disciplin därefter. En disciplin som ofta innebär ännu mindre mat och ännu mer träning. En farlig resa mot ortorexi har börjat eller för de som inte tränar, en resa mot ett kroniskt jojobantande.

Hur mycket är rätt?

Hur får man balans – ja det är den allra vanligaste frågan som vi som arbetar på Ylab får. Det finns inget exakt svar på hur mycket man ska äta eller träna. Varför? Jo för att energi in och ut är inte alltid detsamma. En dag behöver vi mer energi – en annan mindre. En dag känner vi oss piggare och en annan tröttare. Precis som jag beskrev om balans inledningsvis i det första inlägget, bör man undvika ytterlägen utan hålla sig runt mitten. Överäta ibland självklart men inte varje dag. Underäta ibland – det händer men inte för jämnan. Träna för mycket – träningsvärken talar klarspråk när det blir för mycket. Träna för lite – ja det händer.

Livet är inte statiskt. Klimat, arbete, familj, vänner påverkar vår vardag och den kontext vi lever i.

Konsten att hålla balans i livet ligger i att begränsa stor utsvävningar och rigida begränsningar. Var snäll mot dig själv. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s