Rädd för sociala event

Psykisk ohälsa leder inte alltför sällan till att man drar sig undan den sociala livet. Den som är deprimerad har ingen lust, den som är utmattad har ingen ord, den som har ångest vågar inte medan den som har tvång inte mäktar med att bryta rigorösa rutiner.

Ortorexia atletika är ett sjukligt tillstånd där merparten av ens tid går till att planer och genomföra måltider och träning. För den som studerar eller arbetar finns ingen tid över för det sociala efter man spenderat 9-10 timmar för arbete och resor och förhoppningsvis sovit 8 timmar. Anledningen är att man måste planera mat, handla mat, laga mat (litar inte på andra) och äta den. Det handlar om många timmar. Om man dessutom ska få in träningstimmar och resor, dusch med mera är dagen obönhörligen slut.

För den som varit sjuk under ungdomsåren har viktig tid gått förlorad, nämligen den tid då man provar på nya saker och formar sin identitet. Det sociala livet är fullt av koder och att man inte kan dem när man är tonåring är inte konstigt men för den som varit sjuk och närmar sig trettio kan det kännas pinsamt att inte veta hur man gör.

Här är några tips för dig som vill men inte vågat ta dig ut.

  1. Om du har en trygg vän så gå tillsammans.
  2. Om du har varit på platsen tidigare är det enklare. Om inte, gå dit och kika dagtid.
  3. Om du är ensam, gå till en sportbar om du gillar idrott. Ett givet samtalsämne.
  4. Om du inte tycker om idrott, gå till en mindre bar och gör som andra (mobilen räddar) eller ännu bättre – prata med barkillen.
  5. Om du inte tycker om alkohol så finns det många kaffebarer dit många singlar går.
  6. Var inte rädd för att fråga. I en bar är det många som frågar barkillen vad han rekommenderar. Detsamma gäller alla hundra kaffesorter som bra kaffebarer vägleder en genom.
  7. Våga vara nybörjare. Var dig själv och fråga när du inte vet.
  8. Om du vill testa Stockholm hittar du alla tips på Instagram-kontot Stockholm by M.

Kommentera