Varför man får putmage

Det finns flera olika orsaker till varför man får putmage. Här och nu tänkte jag beröra träningsorsak till varför magen inte blir plattare utan står ut som en barnmage.

Punktförbränna är en myt från nittiotalet

Det är en riktig villfarelse att tro att man kan punktmarkera fettnedbrytning såsom exempelvis bränna magfett genom att göra tusentals sit ups. Den tron hoppas jag stannat kvar under nittiotalet. Att göra raka sit ups eller reverse curls eller sneda dito ökar muskelvolymen och om du inte drar in magen när du gör dom kommer magen att puta ut.

Aktivera Transversus Abdominus

Bättre är att dra in magen och andas ut när du gör dina situps. På så sätt aktiverar du den tvärgående bukmuskeln så går från ryggraden till magens mittlinje (linea alba). Det är just den som håller in magen. Pass på bara så att du inte forcerar utandningen för hårt så att du blir yr.

Ortoreximage

Svältmage är en annan mage som man ser allt oftare hos de med ortorexi speciellt #orthorexia_athletika. Kombinationen av proteinnedbrytning, höga fiberintag, högt kortisol på grund av svält och brist på återhämtning osv är några anledningar till en uppblåst och utputande svältmage.

OBS Bilden har inget samband med texten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s