Den Ortorektiska putmagen

Mitt sista inlägg om putmage lägger fokus på den mage som ser ut att puta och som orsakas av ohälsosam kost och träning.

Bantningsmål som kan skada

Om det övegripande målet med mat och träning är att få så lite underhudsfett som möjligt, ja då kan man inte annat än säga att risken för en uppblåst ballongmage ökar. Inte enbart på grund av målet i sig utan mer för att man följer ohälsosamma råd som skapar problem med magen.

Det man tror vara nyttigt är ofta tvärtom

Ett vanligt upplägg är att man utesluter gluten, minskar på fett, ökar fiberintag, äter mycket marginellt med kolhydrater, dricker mängder med vatten och tränar i princip varje dag.

Skruvad komposition

Vanlig kost är grönsaker, baljväxter, qinoa, kvarg, gröt, bär, nötter, smoorthies och eventuellt någon liten laxbit och kanske avokado ibland. Det går osagt att man har ett kraftigt energiunderskott men kanske är obalansen mellan kolhydrater, fett och proteiner inte lika känt. Det handlar ofta om helt galna proportioner.

Smart träning inkluderar vila

Träning med hög intensitet i princip varje dag utan en rimlig chans för kroppen att återhämta sig gör även det sitt till. Höga halter av kortisol, på grund av träning och svält, i kombination med gasbildande och svårnedbrytbara livsmedel gör att magen blir uppblåst. IBS är en diagnos som enligt min erfarenhet de flesta får.

Orthorexia Athletica är en farlig väg att gå som ofta slutar med svår ångest, depression och tvångsmässiga vanor man inte kan bryta på egen hand. 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s