Balansövningar som du kan göra hemma

on

Balans förekommer sällan som en träningskomponent när man talar om träningslära här i Sverige. Jag har länge undrat varför det är så mot bakgrund av att balans har sina egna regleringssystem, sin egen karaktär och inte minst sin egen plats i det dagliga livet. Är man gymnast eller konståkare har man redan förstått vikten av balansträning. Varje år ramlar äldre personer och bryter sina lårbenshalsar så dom om några borde vara intresserade av att träna upp sin balans.

Flera indelningsgrunder

Man kan se på balans på olika sätt; konsten att hålla balansen och konsten att förebygga fall. Vi kan även dela in balans i statisk eller dynamisk balans. Man kan även studera eller träna balans genom att medvetet störa stabiliteten. Min man som är forskare ansvarade under en tid för balansstudier på biomekaniklabbet på GIH. Där hade man en plattform som man kunde styra i olika riktningar när en person befann sig på den. Det var inte så lätt att återfå balansen alla gånger när det kändes som att mattan drogs bort under fötterna. Nu var det här forskningsstudier och då har man ofta tillgång till avancerad apparatur men en dag som denna får vi nöja oss med lite vardagsutrustning. Här kommer lite saker du kan testa.

Stå på ett ben när du borstar tänderna.

Stå på ett ben och sväng det ena benet i en cirkel.

Stå på ett ben och blunda.

Gör övningarna nedan en efter en med öppna ögon och nästa omgång när du blundar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.