Man blir mållös

on

Body Business

Body Business tog fart i början av 80-talet med etablering av gym och dansstudios. Varumärkesbyggande var inne och alla tyckte det var nytt och fräscht när man sålde hälsa i trendiga förpackningar med exotiska namn. Matkulturen förändrades i samma veva och  vi skandinaver började att äta på restaurang och gå på AW.  Traditionell husmanskost och mjölk fick se sig brädade av bulgur och vatten.

Gympa i gammal hederlig Linganda

Den hundraåriga traditionen gympa med rörelseglädje och gemenskap som honnörsord fick i sin tur konkurrens av aerobics. Gymparingen där man såg på medtränande, byttes ut mot rader av tjejer som tränade vända mot sina egna spegelbilder. Mat och motion förenades i vad som kom att bli nutidens farsot – det eviga bantandet.

Mål är inte detsamma som medel

Men än i dag, nära på 40 år senare är det många som inte kan svara på varför de tränar.  Få kan skilja mellan träning (som syftar till att förbättra prestationsförmågan) och bantning (som syftar till att minska i vikt inklusive fettvikt). ”Bränna”, ”kötta” , ”maxa” låter häftigt men frågan är varför man ska göra det? Vad vill man uppnå? Många elitmotionärer tävlar och då kan man skönja lite träningsmål men vad gör man på sin cross trainer?

Banta kan man göra hemma

Det finns tusentals anläggningar fyllda med träningsmaskiner men få är där för att träna. Fler är där för att bygga & banta och det första gör man uppenbarligen genom piller och pulver. Det andra kan man lika gärna göra hemma med enkla recept; stäng munnen oftare och inse att du kommer att vara hungrig. Låter krasst och kanske är det mysigare med bokstavsdieter som erbjuder max viktras med miniinsats.  För de som vill träna är träningslärans intensitet, duration, frekvens fortfarande vad som bör planeras om man vill nå ett förutbestämt mål. Bli stark, snabb, rörlig, uthållig……………..

Mål är grunden för träningsplanering. Planering av mål mat är något helt annat. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.