Graviditet och träning under den första trimestern

on

En graviditet brukar indelas i tre trimestrar om tre månader vardera. Under den första trimestern sker en rad fysiologiska förändringar som inte syns på insidan men som definitivt brukar vara märkbart för den gravida kvinnan. De vanligaste kännetecknen brukar vara illamående och trötthet som man åtgärdar allra bäst med vad kroppen behöver nämligen mat och vila.

Så mycket mer än än stor mage

Det är därför bekymmersamt när grannar eller pigga bloggare basunerar ut att man inte bara kan utan bör träna på som vanligt. Så behöver det med andra ord inte alls vara. Vanliga tankemönster för dessa rådgivare är att man tänker mekaniskt och inte fysiologiskt och därmed drar felaktiga slutsatser. Självklart är det så att träning måste anpassas när man är höggravid (något alla förstår bara genom att titta på hur kroppen ser ut) men faktum är att träningen bör anpassas redan från start. Så vila om du är trött under de första 12 veckorna och gör det för att du förstår att det är just det som kroppen signalerar.

Graviditet har gemensamma nämnare

Träning under graviditet bör vara träning för graviditet med individuell anpassning. Yoga för gravida, gympa för gravida, pilates för gravida i all ära men val av olika aktiviteter baseras ofta på vad man tycker om och kanske inte nödvändigtvis på vad som är optimalt för hälsa och välmående.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.