Högintensiv träning en riskfaktor

on

Träning på moderat nivå stärker immunförsvaret men det gör inte högintensiv träning, som snarare sänker det och framför allt inte när man inte har fullgod återhämtning. Med fullgod återhämtning menas bra mat (tillräcklig energi och näring), bra sömn (7-9 tim/dygn), vilodagar (inte träna eller utföra pulshöjande aktiviteter varje dag), mental vila (tid utan krav). Sorgligt att behöva säga detta men ortorexia atletika innefattar ofta ett nedsatt immunförsvar på grund av extrem träning och brist på återhämtning.

Imorgon släpper jag teori och praktikfilmer för att komma ner i varv, något som väldigt många personer behöver just nu. Det handlar inte om storlansering för att få kunder utan något jag känner att jag vill bidra med när väldigt många är oroliga. Det går ut till mina följare, vänner, kunder och mina vänners kunder.

Det har trots allt blivit mer än 40 år med österländsk träning så nu är det dags att dela med sig. Det var för övrigt något som jag lovade min kinesiske tränare att göra när jag blev utsedd till ”specialelev” och fick göra Ke Tou. Det betyder ”böja huvudet” och är en cermoni för att just säkerställa att rutiner man lärt sig går till nästa generation. Jag och hans dotter Shu Hua ska göra det är det tänkt.

7 kommentarer Lägg till

  1. Susanne skriver:

    Intressant 😊 👍 Tittade just på en bra föreläsning om immunförsvaret och träning https://www.youtube.com/embed/RwlEK9MVdHA Tror att det kan vara lättare att göra kloka val och när man utgår från fakta. Hur tänker de kring immunförsvaret i österländska filosofin?

    1. linyvonne skriver:

      Hej Känner Christer som tidigare arbetade tillsammans med min man på GIH. Jag har självklart läst hans doktorsavhandling från 2001 ”immunological changes in human blood and skeletal muscle in response to physical exercise”. Han är en mycket kompetent och seriös forskare men det är viktigt att man förstår att det är skillnad på elitidrott och vanlig motion.

      1. Susanne skriver:

        Tack för att du tog dig tid att svara! Förstår att det är en skillnad på elitidrott och att motionera. Har bara snöat in på idrottsforkning för tillfället. Jag tycker att det är intressant.

        Ok! Christer Malm har också ett föredrag om tidig specialisering som är värt att se.

        Många har nog ha nytta av dina råd och fint att du delar med dig. Lycka till med filmprojektet!

  2. Tack Yvonne Lin! Väntar på din hälsofrämjande inlägg med stor nyfikenhet. Har haft vetskap om problematiken med, ”träning som tär på hälsan,” sedan länge, och har österländsk träning som hobby sedan några år.

  3. linyvonne skriver:

    Hej Kitin-Ritva och tack för kommentaren. I väst har vi mer kunskap om vad som förorsakar sjukliga tillstånd och inte lika mycket om vad som stärker hälsan. Något som fick mig att sätta samman en forskningsgrupp i Moskva en gång i tiden. Hälsorelaterad träning var rubriken.
    Igår la vi upp grundläggande info på facebooksidan. Idag kommer lite filosofi och träning. Både kropp och själ varje dag.

    1. Tack själv Yvonne! Tyvärr är jag inte medlem på Facebook och får kika om det blir mera info här på sidan, liknande den på Facebook från dig, för nyfiken är jag och sugen på att lära mig mer om hållbar hälsa, just den typen som du nämner, ”stärker hälsa.” Kanske kan man kolla på sidan ändå fast man inte är medlem?

      Skulle vara bra att också lära mer om vilken mat som är bra att äta, för den teorin och praktiken som kommer till hälsan, som jag skaffat kunskap om är i huvudsak kroppsligt (fysisk och mental) och att röra på sig enligt 24 form. Har läst lite böcker som du skrivit Tai Chi) och saknar också vetenskapliga artiklar om ämnet. Hälsningar Ritva

      1. linyvonne skriver:

        Hej Om du söker i sökrutan efter tidigare inlägg om tai chi ex Tai Chi – tusenårig hälsomedicin så hittar du vetenskapliga referenser. Det är lätt att skapa ett facebook konto så att du kan söka yvonnelinofficial där jag har filosofi och träning varje dag.

Kommentera