Nya intervall träningen

on

I min värld är intervallträning bestående av arbete respektive vila som i de allra flesta fallen innebär en längre arbetsfas än vilofas. Undantaget den gräsliga 15×15 s. I gymvärlden lägger man mycket vikt vid vilan mellan de olika sets man har men någonting har hänt för det verkar som om vilan blir allt längre.

I gymmet idag noterade jag som vanligt att man har en mycket ineffektiv träning. Det verkar som tiden i gymmet är viktigare än tiden man tränar. Man vandrar runt, tittar på mobilen och väntar sittande på någon maskin. Jag jämförde mig med en kille och insåg att jag hann drygt 40 repetitioner mot hans 2-4. Varför frågar jag mig. Har man så mycket tid tillgodo?

Vilan mellan övningar kan vara byte av övning enligt min mening. Eller byt maskin efter ett set. Det är ingen fara eftersom studier visat att 1 eller 3 sets inte spelar någon större roll utan det som avgör är den sammanlagda belastningstiden. Den lär inte bli så hög när väntan överstiger belastningsfasen.

Anatolis gummibandsträning

Nåja, alla lägger upp sin egen träning tänkte jag säga men numera följer nog fler någon på youtube oavsett om personen är äldre/yngre, lättare/tyngre, lång eller kort. Kort sagt tas det sällan någon hänsyn till vem som ska utföra programmet.

En av de mest makabra online-upplägg jag sett var ett program som en gladiator la upp för en ung tjej. Pass två skulle hon springa uppför Hammarbybacken 60 ggr med maxhastighet. Det var bland det dummaste jag hört och inte minst eftersom hon aldrig frågade om tjejens träningsbakgrund. Resultatet blev att tjejen kände aversion mot högintensiv träning efter det.

Kommentera