ICA mjölk Urusel reklam

Konsumentverket bör kanske granska detta

Man baxnar när man ser ICAs svar (se nedan) på kritiken mot deras reklam på mjölkpaketen. De marknadsför kalorifattiga och proteinrika produkter till barn men menar att det inte är riktat mot barn. Varför har man då seriefigurer med barn som leker? Man menar även att vi behöver 150 g proteiner per dag. Det stämmer bra om man väger en bra bit över 150 kg. Livsmedelsverket rekommenderar 0,8 g/kg/dygn och det är med två standardavvikelsers tillägg. Det egentliga snittet ligger på 0,66 g/kg/dygn. Har man svårt att räkna (annat än sina vinstmarginaler)?  Utöver detta menar man i text på mjölkpaketet att det även är lite kalorier i deras föreslagna produkter. Till barn och unga som växer??????  Förklaringen att det avser mindre mättat fett håller inte. Barn och ungdomar behöver både energi och näring och mår inte bra av skrämselpropaganda om  farliga fetter eller andra ortorektiska så kallade ”onyttiga” livsmedel. De bör definitivt inte ledas in på hysteriska lågkalori bantningsprodukter för vuxna i min mening. Det finns psykologiska ställningstaganden att beakta för växande barn och ungdomar.

Elitråd för vuxna gäller inte barn och ungdomar

Att de som tränar behöver dubbelt så mycket (vilket man hänvisar till i sitt svar) är ju verkligen en tolkningsfråga. Dubbel dos var riktade till elitidrottare i kraftsporter och inte till våra barn, ungdomar eller motionärer. Man blir så trött på all kamouflerad reklam som lyser med sin frånvaro av etik och hälsoansvar.  När även mjölk blir en reklampelare för ortorektiska budskap med bantning som förtecken, ja då vill man bara gråta. Eller ta på sig tandskydd och handskar.

Så här löd ICAs svar till en insändare

CA Du har helt rätt i att en varierad kost är A och O! Budskapet på förpackningen är inte riktad specifikt till barn, där blir den illustrerade bilden väldigt missvisande. Det är därför jättebra att du påpekade detta. Syftet med förpackningens baksida är helt enkelt att lyfta mjölkens egenskaper.

Den som tränar hårt kan behöva dubbelt så mycket protein per dag, ca 150 g, och även mer energi från kolhydrater och fett. Men det får man lätt i sig. Enligt Livsmedelsverket behöver en person som tränar och äter en varierad kost inte något extra tillskott av protein. Det räcker ofta med det man får i sig i maten, om man håller sig till en varierad kost. Alla, också barn, rekommenderas att äta mindre mättat fett. Därför är det bra att välja lättmjölk, lättfil och lättyoghurt. Lättprodukter innehåller mindre fett men lika mycket av andra näringsämnen som fetare produkter.

Rådet att dricka lättare mjölk gäller alla barn oavsett ålder och kroppsvikt och syftar inte i första hand till att minska intaget av kalorier, utan av mättat fett. Ha en fin förmiddag! /Hanna

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.