Psykisk ohälsa bland unga i fokus för MP

on

Psykisk ohälsa bland unga i fokus för miljöpartiet står att läsa i dagens Svenska Dagbladet. Enligt Fridolin så beror det på klasskillnader, sexism med mera. Utan anspråk på att vara politisk vill jag bemöta uttalanden där vissa idéer är bra och andra mer tveksamma.  Kraven på dagens unga är många och stundom dåligt utredda. Exempelvis har vi ett betygsystem som är bestraffande i ett psykologiskt perspektiv, en skolmiljö som aldrig skulle godkännas om det vore en arbetsplats (enligt den nya AFS som Arbetsmiljöverket lagt fram) och inte minst lägger vi helt orimliga krav när vi betygsätter de ungas egenansvar för sin hälsa.

Sluta lägga ansvar på kost och träning på barnen!

Vem kom på den idiotiska idén göra om idrottstimmarna till teoretiska timmar där de ska lära sig äta ”rätt” och göra sin egen ”träningsplan”. Det här är så ogenomtänkt att klockorna stannar. Barn bör träna det de tycker om och låta tränare ta hand om planeringen. Att låta barn skriva ner vad de äter och hur mycket och vad de tränar sår verkligen en grogrund till Ortorexia Atletika.

Vem har mandat att säga vad som är rätt eller fel kost- och träningsplan?

Vem säger vad som är rätt och fel mat för övrigt? Idag famlar unga bland olika bantande vuxna fanatiker som förespråkar LCHF, anti-inflammatorisk kost, GI, 5:2, glutenfritt, veganmat, paleo och proteinfrossa för att nämna några. Ungdomar planerar kolhydratskällor, proteinintag och lågfettupplägg som aldrig förr och till vilken nytta? Vart tog det psykologiska perspektivet vägen? Ska den som råkar äta en kanelbulle (eller tänk er om man har den i sitt skolarbete, hur bedöms det) ska känna skuld eftersom man äter både vetemjöl, socker, kalorier, fett och kolhydrater på en och samma gång. Eller är det kanske rätt att ta en bulle? Vem bestämmer vad som får godkänt betyg?

Idrott är en praktisk företeelse vilket är lika värdefullt som teori

Idrott i skolan är en praktisk aktivitet och låt den förbli det. De ynka timmar som finns bör bevaras och om någon idrottslärare känner behov av att akademisera idrotten bör man kanske tänka om. Idrott ska ha den status den förtjänar nämligen att kunnandet bakom idrottslektionerna är lika gedigna som kunskap bakom alla andra ämnen.

Fridolin bör omdirigera skolverkets kosttalibaner

Så Fridolin, ta dig en funderare över om konsekvenserna av att göra mat till en klassfråga dvs bra mat/dålig mat.  Barn ska inte följa vuxnas skrämselpropaganda om ”skräpmat” och dess risk för ohälsa. De är redan livrädda för att bli tjocka, sjuka och för att uppfattas som slöa utan fler påtryckningar. Varför lägga ytterligare krav på att de ska kunna teorin bakom mat och träning när vi har hemkunskaps- och idrottslärare till det? Räcker det inte med all annan skrämselpropaganda som cirkulerar i media, hem och bland bloggare?

”Arbetstider, buller, mobbing, krav, betygsbestraffning,…”

I kombination med att man får slutbetygsbestraffning om man missar en kurs (kan inte läsas om/upp som förr i tiden) – tror du verkligen att ungas psykiska ohälsa är en klassfråga eller orsakat av sexism?

I övrigt vill jag veta vilken matematiker som kom fram till att 4 x A plus 1xD blir högs C i slutbetyg. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.