Så äter du rätt

Det finns en uppsjö med tips om hur man bör äta eller kanske snarare hur man inte bör äta. Vi varnas för att äta bullar, kakor, hamburgare, pommes, kebab, pizza, läsk, godis, choklad….jag faktum är att många utesluter ett par hundra olika livsmedel i tron att de är ”farliga” eller gör en tjock. I tillägg är man rädd för att anses vara en ohälsosam, glupsk person om man visar att man äter ”skräp”. Det märkliga är att man verkar utesluta allt som människan njuter av. Det har blivit en ny livsstil att inte unna sig, uthärda och stå ut. Man måste förtjäna att få äta något gott med andra ord.

Vem kom på den makabra idén att man blir tjock av olika livsmedel, inte får njuta och måste förtjäna att få äta vissa saker?

Räcker det inte med att vi lever i coronatider med en rad inskränkningar i vår tillvaro? Varför ska vi inte få se fram mot en jul med dukat bord? Särskilt eftersom man faktiskt inte blir tjock av enskilda livsmedel. Det är kalorierna som är det centrala och inte typen av mat. Äter man kaloritätt en måltid blir man hungrig senare kort och gott så utjämnandet sker per automatik med andra ord. För den som är frisk vill säga för den som är ortorektisk räds att tappa kontrollen och börja hetsäta vilket kan hända när man haft förbud mot allt man tycker är gott.

Så vad är att äta ”rätt”? Jag tror inte att det går att svara på men däremot hur man äter klokt. Här är mina tips:

  1. Ät det du känner att du vill ha baserat på hur gott det verkar. Ibland får man kompromissa på grund av pris, tid till förfogande eller vad som finns men det goda är fullt tillåtet.
  2. Ät efter hunger och mättnad när det går (ibland passar inte lunchtider på jobbet in riktigt) vilket innebär lite olika tider. Sätt inte fasta tider för ätandet (stämmer sällan med när energibehov föreligger) såvida du inte är sjuk eller kraftigt överviktig (behöver kontrollera intag).
  3. Ät vanlig mat, det vill säga maträtter som har ett namn och finns med recept på nätet eller i bokform. De är oftast välbalanserade i fråga om makronutrienter.
  4. Sluta att klassificera livsmedel som bra eller dåliga. Det ger bara skuld om du äter det ”dåliga”.
  5. Använd inte träning eller svält som ursäkt till att få äta senare. Det föder oro och en hunger som ofta leder till överätning istället.
  6. Ersätt inte mat med vatten. Ersätt inte energibrist med ”speed”-drycker.
  7. Ät varierat (vare sig enbart hamburgare/pommes eller torsk/broccoli varje dag är hälsosamt).
  8. Påminn dig om att mat ska vara god och gärna ätas med vänner.

Kommentera