Tips för dig med Julångest

on

Julen är den helg som allra flest med ätstörningar eller Ortorexia atletika våndas inför. Mycket mat, ruckade rutiner och stillasittande är vad många oroar sig för. En av våra större influenser gav ett extremt märkligt råd till en som hade julångest. Rådet var att träna så mycket som möjligt eftersom man har mycket ledig tid och inte minst tyckte influensern att tjejen skulle träna hårt innan julmiddagen.

Det var bland de mest ortorektiska kommentarer jag hört. Hon uppmanade personen till att kompensera ätande med träning. För er som missat det är kompensatoriskt beteende ett vanligt och allvarligt problem inom ätstörningar.Hon ger rådet så att man tolkar det som att ”man måste förtjäna att få äta” dessutom vilket gör att jag fastslår att även den här influensern är ortorektisk.

Här kommer konkreta tips för dig som är rädd inför julen:

  1. Att det finns mycket mat på bordet betyder inte att man blir tjock.
  2. Att äta många olika saker innebär inte att man äter mer (energimässigt).
  3. Man behöver inte förtjäna att få äta – utan mat dör vi.
  4. Det värsta du kan göra är att svälta dig innan julmiddagen för då får en fysiologiskt betingad ångest redan innan middagen börjat. Ät frukost som vanligt.
  5. Träning är ett nöje och inte ett krav eller bantningsmetod.
  6. Tre dagar jul och 362 vanliga dagar. Varför skulle vikten gå upp bara för att det kallas Jul? Fysiologin kan inte svenska.
  7. GOD JUL – betyder god mat i goda vänners lag.

Om du inte tillåter dig själv att njuta några dagar efter ett corona 2020 pestår kanske du behöver hjälp med att komma på andra tankar?

www.ortorexi.nu

Kommentera