Minska risken för influensa

on

Årets influensa är här och lär så förbli till en bit in i februari. Det verkar inte vara någon pandemi som det år när svininfluensan slog till men det är nog jobbigt ändå att ligga nedbäddad en vecka med hosta, led- och muskelvärk, feber och huvudvärk.

ATT VILA NÄR MAN ÄR SJUK ÄR INTE DETSAMMA SOM LATHET

En grupp som får det extra svårt är de med ortorexia atletika eftersom de helt felaktigt förknippar att ”ligga i sängen” med att vara lat och slö. Det är idiotiskt kort och gott att inte låta kroppen vila när immunförsvaret sliter för fullt med att återupprätta hälsan.

ATT VARA SJUK KOSTAR ENERGI SÅ KALORIERNA SKA IN

Det kostar på att vara sjuk och låta immunförsvaret gå på högvarv så man behöver energi och näring även om man inte känner för att äta. Vätska är en självklarhet eftersom feber innebär att vi svettas mycket. Influensan bryter ut tre dagar efter du smittats och håller i sig i knappt en vecka. Om man känner sig piggare för att därefter känna sig sjukare igen bör man ta kontakt med vården. Det finns alltid en risk för lunginflammation för den som ger sig ut för tidigt innan man återhämtat sig helt.

TIPS FÖR ATT HÅLLA SIG FRISK

Hur klarar man sig undan? Genom att ha omtänksamma kolleger som håller sig hemma när de blivit sjuka. Genom att man umgås med personer som inte hostar rätt ut i luften. I kall luft håller sig virus kvar lite längre så ta vanan att hosta i armvecket eller i en näsduk för att skydda andra. Så var det dags för det klassiska rådet: handtvätt. Virus sprids via handslag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.