Magiskt magnesium

on

En gång sa en ung grabb till mig ”det viktigaste med träning är väl i alla fall kosten”. I min värld är det viktigaste med träningen träningen. Många frågor om kost dessa dagar men aldrig så många som frågorna om magnesium. Det är en trend i tiden att knapra magnesium men balans är ett nyckelord så än en gång är lagom bäst.  Överdosering av magnesium kan uppkomma när man äter födoämnen rika på magnesium (mandlar, spenat, frön…) i mycket stora mängder, vilket brukar var typiskt ortorektisk val av livsmedel,  i kombination med stora intag av magnesiumtabletter. Vanligast för hypermagnesemia är däremot nedsatt njurfunktion så det är ingen anledning till oro om man bara äter vanlig mat.

MAT, GRÖNSAKER, Nötter OCH TRÄNING

Magnesium har lyfts till skyarna och visst är det livsnödvändigt med tanke på att det är en mineral som ingår i drygt 300 olika enzymreaktioner. Det är viktigt för energiproduktion, upptag av D- och B vitaminer,  proteinsyntes, bentäthet med mera som intresserar tränande personer. Tyvärr har många även blivit skrämda av vad som händer vid underskott (diabetes 2, Alzheimers, insulinresistans, högt blodtryck m.m.) vilket fått många att överdosera i tron att mer är bättre. Sorgligt nog tar flera magnesium för att gå ner i vikt,  men att överdosera är en hälsorisk.

Ät vanlig mat och gröna grönsaker men lämna piller och pulver i affären. Vill du bli vältränad – träna. 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.