Spola Dr Mosleys produktplaceringar

Jag utlovade en uppföljning på föregående avsnitt av dr Mosley och hans undersökningar igår så här kommer den. Som så ofta gällde frågan om det var en bra diet eller inte den där H*** dieten (jag vill inte nämna den vid namn av principskäl). Man inledde med att tala om nyttighet och menade att den var lika näringsriktig som en näringsrikt komponerad maträtt. Min tolkning är då att man talar om Näring det vill säga proportioner av makronutrienterna fett, proteiner och kolhydrater samt adekvat dos av vitaminer, mineraler och spårämnen.

Men man klarar inte att hålla sig till fakta utan vips så var man där igen och talade om viktminskning. Karln som testade drycken (ja det var en dryck) gick ju ner i vikt. Med andra ord flippade man över till att tala om energimängd lite obemärkt. Men slutsatsen blev att försökspersonen sa att han ser så mycket annat i mat och själva ätandet att han inte tänker fortsätta med drycken. Han vill äta mat.

Ja, det var ju en bra slutsats men efter att Mosley talat om H***dieten i halva programmet och redovisat att man går ner i vikt, struntar de allra flesta i alla de psykosociala fördelar som ”mat i goda vänners lag” innebär. Mosley har därmed på ett mycket lurigt sätt gjort en produktplacering av H*** och bidrar till att försäljningen går upp. Sublima budskap i ekonomiskt syfte är en tråkig historia när det är skickligt gjort och dessvärre framförs av en auktoritär person med en vetenskaplig inramning.

På med de kritiska glasögonen mina vänner  för det är dags att genomskåda vilseledande smygreklam.  

Kommentera