Emotionellt ätande

on

Den som är överviktig vet att han eller hon borde äta mindre. Den som är anorektisk vet att man borde äta mer. Den som har ortorexi vet som regel inte vad och hur man borde äta eftersom fenomenet är förhållandevis okänt. En viktig ingrediens som förenar samtliga tre är oförmåga att ha, märka eller följa fysiologiska signaler som hunger och mättnad. De allra flesta med ett laddat förhållande till maten handlar på autopilot och äter i affekt.

Äta i ångest är snudd på omöjligt

Att äta när man har ångest är svårt och resulterar ofta i att man får i sig för lite. Att äta när man är ledsen resulterar ofta i att man inte äter alls eller tröstäter för mycket. Att äta när man är arg och frustrerad kan bli både märkliga val som avvikande mängd. Den som är stressad och jäktad äter ofta för mycket, Listan på ätande i affekt kan göras lång.

För mycket fokus på vad och hur mycket

Vi lägger så mycket tid på att tala om vår fysik, både hälsa och utseende men varför talar vi inte om hur våra sinnen och känslor som tar överhand och får oss att skapa en kropp som gör oss ledsna och besvikna? Medveten träning a la förenklad version är västerländsk Mindfulness. Det är enkelt och handlar om att koordinera andning och medvetande för att stilla sinnet. Men det går lika bra att träna på det sittande på en strand. Alla har sitt sätt.

Förr tog det tid

Förr i tiden bad man bordsbön innan maten. Kanske var det ett bra sätt att komma ner i varv innan man började äta. Man fick även vänta på att maten skulle bli klar vilket kanske inte var så dumt. Hur som helst är ”ätande i farten” inte ett särskilt lyckat upplägg. Jag tror inte man behöver praktisera yoga eller qigong för att komma ner i varv. Lyssna på musik, studera en målning, läs något citat och reflektera över det är några exempel på hur man kan lugna ner sig innan man äter.

Enkel övning och väldigt bra om du gör den regelbundet

Stå still, blunda med händerna på magen och räkna från 100 till 1 baklänges. Eller sitt på en stol för all del. Professor Siegel på Harvard University är en av våra experter på emotionellt ätande och menar att Mindfulness i alla fall fungerar för den som är överviktig och behöver reducera matintagen.  Värt att pröva.

Vi behöver alla oavsett vikt lugna ner oss ibland så varför inte träna på det?

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.