Chefers ohälsa ökar dramatiskt

on

Previa har genomfört en intressant kartläggning av chefers hälsa där man konstaterat att psykisk ohälsa ökat med 500 %. Det är framför allt kvinnor som som blir långtidssjukskrivna. På Ylab ökar istället chefers hälsa och så har det varit i nära 20 års tid.

YLABS CHEFSHÄLSA

Att chefer är utsatt är inget nytt vare sig för mig eller mina medarbetare. Ylab är specialister på chefshälsa och har arbetat preventivt för att förebygga ohälsa snarare än att behandla ohälsa. Wellcaremetoden som vi utvecklade under nittiotalet är unik i det att den inte fastställer sjuka tillstånd eller ger allmänna råd. Vi är som den goda kocken – vi skräddarsyr upplägg för var och en med gedigen kunskap och omtanke.

MÄTBARA RESULTAT

Ylab Wellcares unikitet ligger i att vi vet vad vi mäter, varför vi mäter det och hur vi ska hantera det för att kunna garantera mätbara hälso- och prestationsförbättringar. Metoden anpassar inte arbetets förutsättningar till personen i fråga i likhet med de flesta (specialutrustning ex.). Vi anpassar människans förutsättningar till det liv de lever både på arbete och fritid. Så att man kan göra det man mår bra av helt enkelt. Hellre starka ben än en rollator.

Har du en stressad eller pressad chef? Jag med kamrater tar gärna emot slitna chefer som vill ha skräddarsydda program med mätbara resultat. Som chef tror jag att jag lättare kan förstå chefens premisser. Därför älskar jag att arbeta med just chefer men då inte med ledarskap. Jag stärker ledaren. 

Ylabs chefer tycker

7 tips för att motverka psykisk ohälsa för chefer enligt Previa
1. Bygg chefsnätverk som ger chefer möjlighet att bolla idéer och söka stöd hos varandra.
2. Ta fram ett Mentorprogram så att erfarna ledare kan stödja de som är nya i chefsrollen.
3. Se över storleken på personalgrupperna och chefens förutsättningar för att leda gruppen.
4. Avlasta chefernas administrativa arbetsuppgifter så långt som det går.
5. Se till att ha en tydlig ersättare vid chefens frånvaro.
6. Gör kontinuerlig uppföljning av arbetsmiljön och stressfaktorer på arbetsplatsen.
7. Ett nära och aktivt stöd från HR-funktionen kan underlätta chefens arbetssituation genom att bidra till tydlig struktur, rutiner och processer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.