Att vi har olika personlighetsdrag är ingenting nytt, men att det påverkar vad vi kommunicerar på Facebook är intressant. Inte minst för att det ger olika många Likes och har olika syften.
En vetenskaplig studie (Marshall, Lefringhausen & Ferenci, 2015) sammanfattade flera genomförda studier om personlighet kopplade till Facebook vanor. Man undersökte motiv och vad man skrev om hos 555 personer, som var extroverta, öppna, narcissistiska, följsamma, medvetna eller hade låg självkänsla.
Resultaten visade att utåtriktade personer uppdaterar oftare, skriver om sociala och vardagshändelser samt använder FB för kommunikation. Öppna personer uppdaterar inom ramen för intellektuella ämnen och använder FB som en informationskälla. Man hittade däremot inget stöd för sina hypoteser om medvetna och medgörliga personligheter men fann att de inte skrev om sociala och personliga händelser. De medvetna personerna skrev däremot gärna om sina barn.
Personer med låg självkänsla tenderade att skriva om romantiska relationer och använde FB för att uttrycka sina känslor snarare än för att få bekräftelse.
Narcissistiska personer använde FB för att få bekräftelse och söka uppmärksamhet, Dom skryter ofta om sina bedrifter och skriver gärna om dieter och träningsprogram för att visa hur mycket de bryr sig om sitt utseende.
När det gällde antal Likes var vardagshändelse ofta det som fick flest. Narcissister fick många Likes men i första hand berodde det på att man uppdaterade oftare om sina bedrifter.