Motivation för motion

MOTIVATIONS BOOST

Det finns nycklar som öppnar dörren till motivationens hemligheter. Inte fantasier utan teorier om vad som får oss att fortsätta eller ge upp. Den bästa motivationsboostaren är inre motivation – konsten att tycka om det man gör.

Med andra ord, jag tycker om själva processen: jag älskar min gympa, kampsport, tennis, bandy eller vad det vara månde. Näst bäst får man väl säga att yttre motivation är vilket innebär att jag blir motiverad av incitament. En medalj, sponsorpengar, uppmärksamhet eller varför inte magrutor.

Motivationsdödarna

Värsta motivationsdödaren är när den som älskar sin träningsform helt plötsligt får betalt för att göra det. Det låter kanske märkligt men motivationen riskerar att minska när en hobby blir ett jobb, man går från amatör till proffs, eller man byter process mot målstyrning som den viktigaste faktorn.

Annars får man nog säga att överbelastning är den vanligaste orsaken till att man ger upp. Inte bara att man tog för mycket vikt på stången. Det handlar om att pinas under träningen, inte få adekvat återhämtning eller helt enkelt att träning blivit för omfattande när man har karriär, barn och familj i tillägg.

Lagom är bäst (hört det förr?)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.