Rekommen dationer Fysisk träning

De nuvarande riktlinjerna för fysisk aktivitet i USA betonar alla tre aspekter av fitness. De svenska riktlinjerna följer de amerikanska. 

REKOMMENDATIONERNA

Alla vuxna – inklusive personer med olika funktionshinder – bör sträva efter minst 150 minuters måttlig aerob aktivitet eller 75 minuters kraftig aktivitet eller en motsvarande blandning av de två under hela veckan. Tjugo minuter med måttlig aktivitet är ungefär lika med 10 minuters högintensiv aktivitet. Under måttliga aktiviteter kan du prata, men inte sjunga; Under högintensiva aktiviteter kan du bara hantera några ord högt utan att pausa att andas. Att lägga till tid – upp till 300 minuter med måttlig aktivitet eller 150 minuters högintensiv aktivitet, eller en blandning – ökar de hälsofördelar som uppnåtts.

Två gånger per vecka styrketräning för alla större muskelgrupper (ben, höfter, rygg, buk, bröst, axlar , och armar) rekommenderas också. Balansövningar är särskilt viktiga för äldre vuxna som riskerar att falla. Flexibilitetsövningar kan också vara till hjälp.

U.S. physical activity guidelines

The current U.S. physical activity guidelines emphasize all three aspects of fitness. Here are the recommendations:

  • All adults — including people with various disabilities — should aim for at least 150 minutes of moderate aerobic activity, or 75 minutes of vigorous activity, or an equivalent mix of the two throughout the week.
Twenty minutes of moderate activity is roughly equal to 10 minutes of vigorous activity. During moderate activities, you can talk, but not sing; during vigorous activities, you can manage only a few words aloud without pausing to breathe. Adding time — up to 300 minutes of moderate activity, or 150 minutes of vigorous activity, or a mix — increases the health benefits gained.
  • Twice-weekly strengthening activities for all major muscle groups (legs, hips, back, abdomen, chest, shoulders, and arms) are recommended, too.
  • Balance exercises are particularly important for older adults at risk of falling.
  • Flexibility exercises may be helpful, too.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.