Hälsohets från akademiker

on

U.S.A. s riktlinjer för fysisk aktivitet går inte av för hackor. Man rekommenderar 150 minuters medelintensiv aerob träning per vecka, ex tre pass på 50 minuter vardera. I tillägg till detta bör man göra två stycken styrketräningspass och ett pass för balans. Stabiliseringsövningar bör ingå i dessa pass menar man.

Ingen återhämtning finns angiven

Det här skulle innebära sex träningspass per vecka. I min värld är det vad man lägger ner som ung och då man satsar på en idrott. Hur kan en vanlig familj med heltidsjobb och barn med allehanda aktiviteter få in detta i sina scheman? Det ska ju även handlas, tvättas och lagas mat.

En enda timme över om man sover förstås

8 timmars sömn, 8 timmars arbete, 2 timmars resväg arbete/träning, 1 timme handla, laga mat och äta,  morgonbestyr med frukost 1 timme, 1 timme lunch, 1 timme middag, 1 timme träning.

Yippeee!!! En timme kvar på dygnet (förutsatt att du inte duschar och slösar tid efter träningen). Är det den som ska tillägnas våra barn? Undrar vi verkligen varför psykisk ohälsa bland barn ökar? Är det därför man tränar tillsammans med sina barn? För att man inte hinner annars?

Det är en helt orimlig och inte särskilt genomtänkt rekommendation för vanligt folk som inte tänker bli elitidrottare. 

Kommentera