Kampsport bör inte ledas av vem som helst

on

Jag minns det glada 80-talet när jag för första gång introducerade kampsportsbaserad motionsträning. Jag hade ett gäng manhaftiga grabbar (kustjägare, brandmän och piketpoliser) som ville komplettera närkampsträningen med någon civiliserad form av träning. Benämningen blev A-box, och passet innehöll kick, box och kast träning till musik en träningsform som även utmynnade i en träningsvideo.

Höga reaktionskrafter

Idén möttes med stor tveksamhet från killarna som ansvarade för SAFE och även andra vänner i USA som menade att det var nog för att jag var kampsportare som jag gillade idén.  Men efter ett par convent blev det full fart på alla möjliga varianter av kampsportsbaserad motionsträning. De positiva aerobicsinstruktörerna blev en frisk fläkt i kampsportsvärlden men baksidan var bristen på förståelse för kampsport. Få förstod vilka krafter som blir resultatet när man slår på en säck eller mitsar.  Man slog frenetiskt och hoppade hopprep som ingen gjort förr. Resultatet blev en hel del överbelastade handleder och axlar. Man hade väldigt roligt men personligen tycker jag skador är en ganska trist företeelse.

Kampsport är inte en kalorijakt

Idag används kampsportsbaserad träning även för överviktiga ( i kombination med däckvändning och gatlopp). Jag har vissa betänkligheter när det gäller kampsportsträning för motionärer när passen leds av personer som aldrig själva hållit på med kampsport. Jag tror att förståelsen för teknik och utförande är viktig, inte minst för de som av någon anledning är otränade.

Trött är inte ett mål

Det krävs teknik för att kunna slå och sparka mot ett fast eller rörligt motstånd. Målet med kampsportsträning (och träning generellt per definition) är att förbättra något. Idag får man känslan att det viktigaste med träningen är att bli trött. Som tränare är det världens enklaste sak att få någon trött. 100 grodhopp rund salen tills man stupar kan vara ett upplägg. Smart? Knappast.

Låt otränade, äldre eller överviktiga träna på deras egna premisser och utefter egna förutsättningar. Att bli slutkörd är inget träningsändamål.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.