Näring och energi för elitprestation

ELIT ÄR ELIT OCH MOTION ÄR MOTION

Motionärer tar gärna efter elitidrottare när det gäller träningsmetoder och kost trots att man inte tävlar på elitnivå.  Bra så långt om man bara tar till sig all information och gör en anpassning till sin egen status och potential. Exempelvis; elitidrottare vet att återhämtning är lika viktigt som träning. Kroppen behöver tid på sig för att bygga upp det som brutits ner. Många motionärer förbiser detta och tror att mer träning är bättre. 

LÅG ENERGITILLGÄNGLIGHET KAN STRAFFA SIG

En annan villfarelse gäller kosten. Medan elitidrottare inser att man behöver en energimängd som motsvarar det man gör av med under dygnet, så går många motionärer på ett underskott eftersom man i själva verket ”bantar”. Man vill gå ner i fettvikt. En god energitillförsel borgar för att man kan maximera träningen, framför allt när det gäller långa träningspass som kräver uthållighet. Låg tillgång på energi kan leda till förlorad muskelmassa och hormonrubbningar.

STRIKT KOSTHÅLLNING FYLLER EN FUNKTION

En idrottares noggrannhet med maten bottnar i att man vill hålla sig frisk och inte riskera ett sänkt immunförsvar, något man gör när man är utmattad. Många motionärer ser utmattning och att vara så slut att man knappt kan stå upp som meriterande. Det finns en poäng i att andra blir imponerade när jag tränar extremt hårt. En bra energibalans och energisubstratbalans är grunden för förbättrad prestation. Grönkål, vispad äggvita och proteinpulver är det knappast.

ÅRET OM DIET SÄNKER PRESTATIONSFÖRMÅGAN

En idrottare som tävlar i viktklasser behöver ofta manipulera med sin vikt. Att väga mer än viktklassen resulterar i diskvalificering, varför man lägger tid och energi på att minska vikt utan att förlora i prestationsförmåga. Motionärer glömmer inte alltför sällan (till skillnad mot idrottaren) att man bör gå tillbaka till normalvikt efter en tävling. Många motionärer är nedbantade året om vilket är direkt ohälsosamt och försämrar prestationen.

Mer om nutrition och träning framöver. Nu är det dags att gå hem och ha fredagsmys. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.