Kost för tävlings idrottare

FATIGUE OCH UTMATTNING

Det främsta målet med kostreglering för idrottare är att undvika näringsbrister som begränsar prestationsförmågan på grund av utmattning. Ett flertal idrotter är beroende av muskelglykogen varför det är viktigt att äta tillräckligt med kolhydrater inför en tävling.

Hur mycket beror på tävlingens utformning i tid och ansträngningsgrad men även andra faktorer såsom kön, ålder med mera påverkar mängden kolhydrater som behövs.

MAT FÖR MOTION

För motionärer behövs ingen näringsoptimering med tillskott,  vanlig mat duger bra. Elitmotionärer som tävlar i uthållighetsgrenar bör se till att man åtminstone inte bantar, oavsett det gäller LCHF eller andra dieter.

Man måste äta för att kunna prestera. Tillräckligt och varierat. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.