Tips för att klara din hälsoförändring

on

Så här i början av januari har många ”bestämt sig” men det är ingen nyhet att de flesta ger upp. Varför gör man det kan man undra. Kraft, riktning och uthållighet är vad som beskriver motivation så kanske gick man ut för hårt, blev distraherad av andra saker eller så tröttnade man för att det blev Hur väl man lyckas att upprätthålla förändrade vanor som exempelvis att träna eller gå på diet beror på ett flertal förutsättningar. Här är några anledningar och tips: 

  1. Man ger upp om man inte ser någon tydling anledning till att göra förändringen.
  2. Man har större chans att lyckas om man kartlägger olika hinder innan man påbörjar förändringen.
  3. Man behöver ha personliga resurser såsom en tro på sin egen förmåga exempelvis.
  4. Man behöver repetera både mål och syfte flera gånger om.
  5. Man har större chans att lyckas om man har ett bra socialt stöd.

Viktigast av allt är att tycka om själva processen dvs det man gör. Inte så svårt när det gäller att hitta en träningsform som man gillar men vem tycker någonsin det är kul att banta? Då är det nog delmål och slutmål som får sättas i fokus.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.