Prominenta JAMA om kosttillskott

on
JAMA om kosttillskott

Den högt ansedda vetenskapliga tidskriften JAMA redovisar fakta om vitaminer och andra kosttillskott som är väl värt att läsa och lära ifrån. Alltför många proppar sig fulla med proteiner och diverse andra tillskott men inte utan risk. De senaste dagarna har jag träffat unga grabbar som tagit 5-6 ggr mer protein än vad som är lämpligt.

En mega business utan etikfilter

Det finns över 90 000 olika vitaminer och kosttillskott som säljs på marknaden. Man kan köpa produkterna på apotek, i livsmedelsbutiker, på gym med flera ställen och marknadsföringen är massiv och stundom aggressiv för att få oss till att köpa produkterna. Behöver vi dom? För de allra flesta blir svaret nej.

MERPARTEN TILLVERKAS i LABORATORIUM

En del kosttillskott kommer från naturliga källor såsom fiskleverolja exempelvis men de allra flesta tillverkas på ett laboratorium. Reklamen utlovar allehanda hälsoeffekter såsom att man tänker bättre, det är bra för hjärtat, det stärker immunförsvar med mera. Dessa påståenden har inte bekräftats som sanna rent vetenskapligt och marknaden kan i det närmaste ses som helt oreglerad.

INTE ALLTID UTAN RISK

De flesta grundläggande vitaminer är säkra om man håller sig till angivna doser men den amerikanska medicinska organisationen redovisar över 23 000 förgiftningar per år som kan tillskrivas kosttillskott.  Själv träffar jag var och varannan dag personer som överdoserar på bekostnad av hälsa och välmående.

Mat är bättre

En balanserad diet bestående av frukt, grönsaker, fågel, fisk, fullkorn och ost ger ett fullgott intag av vitaminer och mineraler. Det finns vetenskapligt stöd för att kroppen absorberar vitaminer och mineraler bättre från mat än från koncentrat. Det finns hälsoeffekter från balanserad diet vilket inte blir fallet när man kompletterar med  kosttillskott istället för mat.

VEGETERIAN

Vegeterianer behöver inte nödvändigtvis ta tillskott utan kan få i sig tillräckligt med näring ifrån vegetarisk kost. Veganer brukar däremot få B12 brist och bör få i sig produkter berikade med B12.

ORTOREXIA ATLETIKA

Hårt tränande som lyckats med bedriften hypertrofi och mycket lågt underhudsfett kan räkna med en hel del brister enligt vad vi sett på Ylab under de senaste 15 åren. Energi-, fett-, kolhydrat-, järn-, salt-, vitamin A,D,E,K och B12 brister är vanliga. Sedan har vi alla rubbade biomarkörer såsom testosteron, FSH, Östrogen, Krea, Kortisol, Urea, T4 fritt med flera andra som felar. Men det är en annan tragisk historia.

RISKIDROTTSFÖRBUND OCH SPECIALFÖRBUND

Idrotten tar avstånd från kosttillskott något jag personligen och Ylab stödjer. Framför allt för att piller och pulver kan bli en psykologisk tankevurpa samt är en dörröppnade för doping och ortorexi enligt en medicinsk expertgrupp i Örebro.

Träna dig vältränad är mitt motto. 

Länk till Doping och ortorexi 

Referens JAMA INTERNATIONAL MEDICINE Jan 7, 2019

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.