Keto diet och Zen har inget gemensamt

on

Glöm ketodiet. I alla fall om du är en gymmare eller om du tänker hälsa, välmående eller vikt. Keto-diet fungerar inte i kombination med höga intag av proteiner  och inte blir man särskilt social heller. 

Keto mot epilepsi

Ketodieter har främst använts för att minska epileptiska anfall hos barn. Den vetenskapliga forskningen går kors och tvärs i många avseenden men man är överens om att man inte vet vilka de långsiktiga konsekvenserna är och däribland vilka risker som föreligger på längre sikt. Det betyder inte att bloggare har bättre koll på hur det fungerar. Att utgå från egna erfarenheter är ovetenskapligt samt signalerar okunskap framför något annat. Oavsett hur många följare man har.

Keto processens påverkande faktorer

Keto-diet får kroppen att använda en annan form av bränsle än glukos vilket härrör från kolhydrater. Det handlar om ketonkroppar som härrör från lagrat fett. Det låter som ett helrätt sätt att bli av med underhusfett men faktum är att:

  1. Man måste svälta sig på kolhydrater (mindre än 20-50 gram/dygn beroende på kroppsstorlek). En till en och en halv banan med andra ord.
  2. Det tar flera dagar för att börja bygga ketonkroppar.
  3. Höga intag av proteiner stör ketosbildning.
  4. Dieten kräver ett mycket högt fettintag.

Eftersom kolhydratintaget måste hållas lågt utesluts en rad olika grönsaker och frukter. Kvar blir grönkål, spenat, broccoli, blomkål, brysselkål med flera, men inte allt på en och samma gång, eftersom antal gram kolhydrater som tillåts är begränsat.

KETO medför risker

Det finns ett flertal risker med Keto-diet, inte minst på grund av det höga intaget av mättat fett som ökar risken för hjärt- och kärlproblem. Det minskade intaget av näringsrika grönsaker och frukt kan leda till magnesium-, selen-, B- och C- vitaminbrist, för att nämna några vanliga brister.

Levern får en hög belastning i nedbrytningen av fett så Keto är direkt olämpligt för de med leverproblem. Även njurarna kan bli överbelastade. Hjärnan behöver glukos för att kunna fungera optimalt. Alla låg-kolhydratdieter inklusive Keto, LCHF, Atkins, Paleo kan förorsaka irritation och förvirring. Det här är inte taget ur luften utan fakta presenterad av Harvard Medical School.

KETO anhängare blir arga när de har mer fett än förväntat

Mina egna personliga tillägg kommer här; jag har träffat flera av dessa dieters anhängare när det kommit för att mäta sitt kroppsfett i vår Bod Pod. När deras riktligt förespråkade Keto- eller lågkolhydratdiet inte fungerade (läs – när resultatet blev mer fett än förväntat) lät bland annat en fitnessbloggare påstå att vi inte kalibrerat utrustningen. Vi kalibrerar vår våg dagligen och kammaren inför varje mätning. Hon hade inte heller koll på valideringsstudier när hon påstod att ett annat instrument var bättre (som visade en lägre fettprocent för henne). Det finns en uppsjö av vetenskapliga valideringsstudier på olika mätinstruments träffsäkerhet och även Ylab har gjort en studie, mellan Bod Pod och DXA, i samarbete med Karolinska Institutet.  Bod pod och undervattenvägning ligger i topp.

Besvikelse, kolhydratsbrist och ortorexia atletika är enligt min uppfattning den vanligaste orsaken till att vissa blir arga och irriterade. Vissa anklagar och andra river sönder resultatet men det är endast de som uppvisat en hög fettprocent. 

ZEN FÖRVIRRING

Ovan nämnda fitnessbloggare skrev att hon förlorat sitt Zen på Ylab, men efter alla år med österländsk träning törs jag nog säga att den som vet vad Zen är skulle aldrig uttryckt sig på det sättet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.