Optimal träning

on

Många frågar om det otimala träningsupplägget. Man vill ofta ha ett färdigt träningsprogram och bara följa det helt enkelt. Detsamma gäller för mat. En matplan som är optimal och man bara kan följa.

Mål och don för person

Tyvärr saknas ibland ett ord efter ”optimal” nämligen otimalt för vad? För att bli stark, smal, snygg eller sexig kanske? Det gäller ju att veta vad målet med mat och träning är. Om man bara vill gå ner i vikt kan man traska på med promenaderna och stänga munnen då och då även om man är hungrig. Vill man däremot uppnå ett reslutat med träningen krävs det lite mer vetenskap bakom uppläggen. Hur ofta, länge och hårt är tre nyckelord som man planerar efter.

Individanpassning gäller

Generella råd gäller inte på individnivå så med andra ord finns inga universalupplägg som passar för alla (även om man påstår det på sociala medier).

Optimala upplägg förbehålles elitidrott

Sedan hade vi det där med ”optimalt”, måste man verkligen ha det mest optimala om man är en vanlig dödlig motionär? Optimal träningsplanering, vila, kost, sömn och så vidare. Nja, personligen tycker jag nog att man bör festa ibland, äta för mycket ibland, skippa träningen ibland och vara sömnlös en vacker natt i skärgården.

Livet är till för att levas, inte uthärdas. 

Personlig träning

Obalans mat och träning?

Dags att plugga

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.