Träningsappar bra eller inte?

on

Hur bra är det egentligen att mäta hur långt man gått varje dag? Vad är vitsen med att registrera antal mindfulness minuter, kaloriintag eller förbrukning eller kontrollera löpdistans, antal sömncykler, vilka kroppsmått jag har, träningsvolym med mera?

Stressfaktor

I lagom dos kan det vara bra för motivationen men det kan även gå över styr. Vill det sig riktigt illa kan det leda till att jag känner skuld när jag exempelvis minskar på aktiviteten eller ökar matintaget. Kanske blir jag orolig när jag sovit för lite eller sömncykeln rubbas. Att börja mäta ”hälsa” innebär att man även börjar förankra  risk för ”ohälsa”.

Risken med all datalagring är att jag blir mer upptagen av att lagra och analysera data än att njuta av mat, träning och socialt umgänge. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.